Jak wspomina założyciel białostockiej „Taniej Książki” – Łukasz Kierus – początki były dość typowe. Tworzyli tradycyjny, „garażowy” interes:
– Mieściliśmy się w jednym ciasnym pokoiku. Nie mieliśmy przy tym specjalnego doświadczenia w prowadzeniu biznesu, ale towarzyszyły nam wielka pasja i energia. Krótko mówiąc, nie za bardzo wiedzieliśmy „jak”, ale wiedzieliśmy „co” chcemy osiągnąć – przyznaje. – I patrząc z perspektywy czasu na to, co wspólnie z zespołem udało się nam zbudować, mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że nie wyszło to nam najgorzej.
Pomysłodawca sklepu podkreśla, że po stronie sukcesów, poza wieloma nagrodami, które księgarnia zgarnęła „po drodze” – jak chociażby wyróżnienie przyznane w ubiegłym roku przez portal money.pl dla najlepszego e-sklepu w kategorii kultura – jest przede wszystkim trwała relacja z klientami.
Jak mówi, dziś znaczna część transakcji dokonywana jest przez jej stałych odbiorców. – Chyba nic bardziej nie cieszy jak zaufanie, jakim cieszy się marka na rynku. Na tym nam szczególnie zależało, aby mieć partnerów i przyjaciół, a nie „tylko” przypadkowych klientów – dodaje.
A tych uzbierało się w ciągu minionych 10 lat dość sporo. Jak policzyli przedstawiciele „Taniej Książki”, do tej pory sklep obsłużył już prawie pół miliona osób, które dokonały niemal 900 tysięcy transakcji.
Drugim ważnym elementem jest fakt, że firmie udało się utrzymać niezależność. Mamy tu bowiem do czynienia z rodzinną spółką ze 100-procentowym polskim kapitałem. – Byliśmy, jesteśmy i wierzę, że będziemy rodzinną firmą. Wiadomo, że dzięki zewnętrznemu inwestorowi można bardziej zdynamizować rozwój, ale dziś wciąż nam zależy przede wszystkim na robieniu takiego biznesu, jaki sobie na początku naszej drogi założyliśmy. Co będzie za kolejnych 10 lat, zobaczymy – stwierdza szef TaniaKsiazka.pl.
Co istotne, księgarnia chętnie angażuje się też w działalność charytatywną. Dowodem na to jest m.in. tytuł Mecenasa Dobroczynności Fundacji „Pomóż Im”, który Łukasz Kierus otrzymał w zeszłym roku. Firma od niemal trzech lat wspiera podopiecznych jedynego w tej części Polski hospicjum dla dzieci, prowadzonego właśnie przez Fundację.
Od początku swojej działalności TaniaKsiazka.pl sprzedała ponad 2,5 miliona produktów. Na wirtualnych półkach tego e-sklepu znajduje się obecnie ponad 206 tysięcy różnych propozycji, z czego około 80% stanowią dziś książki. Pozostały asortyment, który można tam znaleźć, to gry, zabawki, multimedia oraz artykuły papiernicze.
Najlepiej sprzedającą się książką w 10-letniej historii sklepu były Ukryte terapie autorstwa Jerzego Zięby. Książka rozeszła się w prawie 10 tysiącach egzemplarzy.
Za oficjalną datę rozpoczęcia działalności firma obrała 23 kwietnia, Światowy Dzień Książki, a zatem moment szczególny dla całej branży i wszystkich fanów literatury.
Choć tradycyjnie przyjęło się, że podczas urodzinowej fety to solenizant otrzymuje prezenty, w tym wypadku jest na odwrót. „Tania Książka” postanowiła uczcić swój jubileusz wspólnie z klientami, szykując specjalnie na tę okazję sporo atrakcyjnych propozycji.
Świętowanie 10-lecia będzie trwało przez 3 tygodnie, do 12 maja. W tym czasie przygotowano specjalny konkurs z wartościowymi nagrodami. Do zgarnięcia będą m.in. czytniki e-booków. Klienci mogą też liczyć na potężną dawkę ofert promocyjnych – jak na przykład 35-procentowe rabaty, którymi objęto 20 tysięcy bestsellerów, 10 tysięcy produktów w cenie nieprzekraczającej 10 złotych, liczne gratisy dodawane do zamówień czy darmową wysyłkę.